تأثیر تنوع فرهنگی بر تشدید ناامنی شهرهای خوزستان در نیمه دوم حکومت آل بویه (372- 447 ق)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I

نویسنده

دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

تلاش آل بویه جهت سلطه بر مرکز خلافت، استیلای ایشان بر خوزستان را می‌طلبید. این سلطه تا پایان عهد عضدالدوله و امنیت نسبی و اقدامات عمرانی و نیز عدم تأثیر حوادث طبیعی زیان‌بار، سبب رشد و شکوفایی شهرهای منطقه شد. در نیمه دوم حکومت آل بویه (372- 447 ق) با مرگ عضدالدوله و شروع درگیری مدعیان حکومت و ناامنی ناشی از آن موجب بحران و آشوب و بی‌توجهی به اقدامات عمرانی شد. بلایای طبیعی نیز در قالب سیل، آفات نباتی و زلزله با آسیب‌های مستقیم خود موجب وخامت بیشتر اوضاع و افول حیات شهری شد. در پژوهش حاضر نقش ناامنی در اشکال مختلف به‌عنوان متغیری مستقل بر افول شهرهای خوزستان با تکیه بر منابع جغرافیانگاری مورد بررسی قرار گرفته تا پاسخی به سوال اصلی داده شود. ناامنی در قالب جنگ‌های متوالی بر سر حکومت و بلایای طبیعی چه تأثیری بر افول شهرهای خوزستان داشته است؟ به نظر می‌رسد جنگ‌های متوالی عامل اولیه ناامنی بوده که با بروز بلایای طبیعی به انحای مختلف تشدید شده و در افول شهرهای منطقه نقش غیر قابل انکاری داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of cultural diversity on the insecurity of Khuzestan cities in the second half of the rule of Al-Buyeh (372-447 AH)

نویسنده [English]

  • Mohammad Rezaei
Associate Professor of َAzarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Al-Buyeh's attempt to dominate the center of the caliphate required their conquest of Khuzestan. This rule until the end of the reign of Azad-Dulah and the relative security and construction measures, as well as the lack of impact of harmful natural events, caused the growth and prosperity of the cities of the region. In the second half of Al Boyeh's rule (372-447 AH) with the death of Azd al-Dawlah and the start of conflict between the claimants of the government and the resulting insecurity caused crisis and chaos and neglect of construction measures. Natural disasters in the form of floods, plant pests and earthquakes with their direct damage caused further deterioration of the situation and decline of urban life. In this research, the role of insecurity in different forms as an independent variable on the decline of Khuzestan cities is investigated by relying on geographical sources to give an answer to the main question. How has insecurity in the form of successive wars over government and natural disasters affected the decline of Khuzestan cities? It seems that successive wars are the primary cause of insecurity, which has been intensified in various ways by the occurrence of natural disasters and has played an undeniable role in the decline of the cities of the region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al Boyeh
  • race
  • language
  • religion
  • insecurity

   

 

This is an open access article distributed under the following Creative Commons license: Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)

  1. 1- ابن ابی اصیبعه، احمد بن قاسم،1386، عیون الأنباء فی طبقات الأطباء، ترجمه سید جعفر غضبان، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    2- ابن اثیر، عزالدین محمد،1371، تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، عباس خلیلی و ابوالقاسم حالت، تهران، علمی.

    3- ابن بطوطه، ابوعبدالله محمد، 1376، سفرنامه ابن بطوطه، محمدعلی موحد، تهران، آگه.

    4- ابن بلخی، 1374، فارسنامه، تصحیح منصور رستگار فسایی، شیراز، بنیاد فارس شناسی.

    5- ابن جلجل، سلیمان بن حسان، 1349، طبقات الاطباء والحکماء، سیدمحمدکاظم امام، تهران، دانشگاه تهران.

    6- ابن حوقل، ابوالقاسم محمد، 1366، سفرنامه ابن حوقل ایران در صوره الارض، جعفر شعار، تهران، امیرکبیر.

    7- ابن طباطبا، ابراهیم بن ناصر، 1372، مهاجران آل ابوطالب، محمدرضا عطائی، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.

    10- ابن فقیه، احمد بن محمد، 1379، البلدان، محمدرضا حکیمى‏، تهران، بنیاد فرهنگ ایران‏.

    11- ابن مسکویه، ابوعلی احمد بن محمد، 1376، تجارب الامم، علی نقی منزوی، تهران، توس.

    12- ابن ندیم، محمد بن اسحاق، 1381، الفهرست، محمدرضا تجدد، تهران، اساطیر.

    13- احمدوند، فاطمه، 1392، تأثیر عوامل جغرافیایی بر وضعیت اقتصادی و سیاسی خوزستان: از فتح اسلامی تا پایان آل بویه (448- 14 ق)، رساله جهت دریافت درجه دکتری، دانشکده الهیات دانشگاه تهران.

    14- اقتداری، احمد، 1353، دیار شهریاران، تهران، انجمن آثار ملی.

    15- اقتداری، احمد، 1375، خوزستان و کهگیلویه و ممسنی، تهران، موسسه فرهنگی آیات.

    16-       امام شوشتری، محمدعلی، 1331، تاریخ جغرافیای خوزستان، تهران، انجمن آثار ملی.

    17- امام شوشتری، محمدعلی، 1379، تاریخ خوزستان، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

    18- بحرانی‌پور، علی و کاظمی، سجاد، 1394، «دلایل برآمدن و زوال شهرهای مسیر رودخانه کارون در خوزستان قرون 4-3 ق»، مطالعات تاریخ فرهنگی، ش 26، صص 28-1.

    19- بلاذری، احمد بن یحیی، 1337، فتوح البلدان، محمد توکل، تهران، نشر نقره.

    20- بیت حردان، الهام، 1393، بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی خوزستان زمان آل بویه، پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی‌ارشد، گروه تاریخ دانشگاه لرستان.

    21- جرفادقانی، ابوالشرف ناصح بن زفر، 1374، ترجمه تاریخ یمینی، تحقیق جعفر شعار، تهران، علمی و فرهنگی.

    22- جزایری شوشتری، 1348، کتاب تذکره شوشتر، تهران، کتابخانه صدر.

    23- حجتی، صادق، 1393، تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در عصر آل بویه، تهران، پارسه.

    24- حقیقت، عبدالرفیع، 1398، دانشمندان ایرانی از کهن‌ترین زمان تاریخی تا پایان دوره قاجار، تهران، کومش.

    25- خدری غریب‌وند، محمد، 1399، اوضاع اقتصادی و فرهنگی ایالت خوزستان در دوره اسلامی تا قرن 8 هجری قمری، پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی‌ارشد، گروه تاریخ دانشگاه زنجان.

    26- دینوری، ابوحنیفه، 1371، اخبار الطوال، محمود مهدوی دامغانی، تهران، نشر نی.

    27- سیاه‌پور، کشواد، 1389، «نقش سیاسی، نظامی کردان فارس و خوزستان در دوره فتوح اسلامی»، تاریخ ایران، ش 5، صص 116- 97.

    28- ضیاء پور، جلیل، بی‌تا، مادها و بنیانگذاری نخستین شاهنشاهی در غرب فلات ایران، تهران، انجمن آثار ملی.

    29- عبادی، عبدالواحد، 1388، «بنادر خوزستان در قرون سوم و چهارم هجری»، رشد آموزش تاریخ، ش 35، صص 41-36.

    30- عطایی، مرتضی؛ نیستانی، جواد؛ موسوی گوهر، مهدی و موسوی حاجی، رسول، 1393، «رستقباد خوزستان و رستقباد عراق، بررسی جغرافیای تاریخی جای نام های مشابه»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، ش 6، صص 130-113.

    31- فسائی، حسن بن حسن، 1382، فارسنامه ناصری، تصحیح منصور رستگار فسائی، تهران، امیرکبیر.

    32- قزوینی، زکریا بن محمد، 1373، آثار البلاد و اخبار العباد، جهانگیرمیرزا قاجار، تهران، امیرکبیر.

    33- قفطی، ابوالحسن علی بن یوسف، 1347، تاریخ الحکماء قفطی، به کوشش بهین دارائی، تهران، دانشگاه تهران.

    34- قمی، عباس، 1350، ‌مشاهیر دانشمندان اسلام (الکنی و الألقاب)، ترجمه محمد باقر کمره‌ای و دیگران، تهران، اسلامیه.

    35- کسروی، احمد، 1353، شهریاران گمنام، تهران، امیرکبیر.

    36- گردیزی، ابوسعید عبدالحی بن ضحاک، 1363، زین الاخبار، تصحیح عبدالحی حبیبی، تهران، دنیای کتاب.

    37- لیموچی دلی، نعیم، 1398، جاده‌ها و مبادلات خوزستان (سده یکم تا هفتم هجری قمری)، پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی‌ارشد، گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی.

    38- مادلونگ، ویلفرد، 1372، «نظرگاه کلام اسماعیلیه»، ترجمه علی‌اصغر شیری، کیهان اندیشه، ش 49، صص 105- 97.

    39- ماوردی، ابوالحسن علی بن محمد، 1383، آیین حکمرانى، حسین صابرى‏، تهران، علمی و فرهنگی.

    40- مسعودی، ابوالحسن علی، 1374، مروج‌الذهب و معادن الجوهر، ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی.

    41- مقدسی، ابوعبدالله، 1361، احسن التقاسیم فی معرفه العقالیم، علی نقی منزوی، تهران: شرکت مولفان و مترجمان.

    42- مودت لیدا، پاپی، سجاد، 1400، «بررسی عوامل رشد و گسترش مکتب کلامی معتزله در خوزستان (سده 2 تا 4 هجری»، پژوهشنامه تاریخ‌های محلی ایران، ش 1، صص 26-11.

    43- النجاشی، ابی العبّاس احمد بن علی، بی‌تا، رجال النجاشی، تحقیق سید موسى شبیری الزنجانی، بی‌جا، مؤسسه النشر الاسلامی.

    44- یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله، 1380، معجم البلدان، علی نقی منزوی، تهران، سازمان میراث فرهنگی.

    منابع عربی

    1- ابن حوقل، ابوالقاسم محمد، 1938، صوره الارض، بیروت، دار صادر.

    2- ابن فقیه، احمد بن محمد، 1416 ق، البلدان، تصحیح یوسف الهادى، بیروت، عالم الکتب‏.

    3- ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، 1986، البدایه و النهایه، بیروت، دارالفکر.

    4- ابوحیان التوحیدی، علی بن محمد، 1992، اخلاق الوزیرین، تصحیح محمد بن تاویت الطنجی، بیروت، دار صادر.

    5- تطیلى، بنیامین بن یونه، 2002، رحله بنیامین التطیلى، تعریب عزرا حداد، ابوظبی، المجمع الثقافی‏.

    6- الصاحب بن عباد، اسماعیل، بی‌تا، رسائل الصاحب بن عباد، تصحیح شوقی ضیف و عبدالوهاب عزام، بی‌جا، دارالفکر العربی.

    7- یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله، 1995، معجم البلدان، بیروت، دار صادر.

     

     

    آوانگاری منابع

    1. Ibn Abī Aṣība, Ahmad ibn Qāsem (1386), ‘Uyūn al-Anbā’ fī Ṭabaqāt al-Aṭibbā’, Tarjome-ye Seyyed Jafar Ghaẓbān, Tehrān: Dāneshgāh-e ‘Olūm Pezeshkī-ye Irān.
    2. Ibn Athīr, ‘Izz al-Dīn Muhammad (1371), Tārīkh-e Kāmel Bozorg-e Islām va Irān, ‘Abbās Khalīlī va Abū al-Qāsem Ḥālat, Tehrān: ‘Elmi.
    3. Ibn Baṭūṭah, Abū ‘Abdallāh Muhammad (1376), Safarnāmeh-ye Ibn Baṭūṭah, Muhammad‘Alī Mohaqqeq, Tehrān: Āgeh.
    4. Ibn Balkhī (1374), Fārsnāmeh, Taṣḥīḥ-e Manṣūr Rastgār Fasā’ī, Shīrāz: Bonyād-e Fārs Shenāsī.
    5. Ibn Jaljal, Sulaymān ibn Ḥassān (1349), Ṭabaqāt al-Aṭibbā’ va al-Ḥukamā’, Seyyed Muhammad Kāẓem Emām, Tehrān: Dāneshgāh-e Tehrān.
    6. Ibn Ḥawqal, Abū al-Qāsem Muhammad (1366), Safarnāmeh-ye Ibn Ḥawqal Irān dar Ṣūrat al-Arḍ, Ja‘far Sha‘ār, Tehrān: Amīrkabīr.
    7. Ibn Ṭabāṭabā, Ibrāhīm ibn Nāṣer (1372), Mohājerān-e Āl Abū Ṭāleb, Muhammad Reẓā ‘Aṭā’ī, Mashhad: Bonyād-e Pazhūheshhā-ye Eslāmī-ye Āstān-e Qods-e Razavī.
    8. Ibn Faqīh, Ahmad ibn Muhammad (1379), al-Buldān, Muhammad Reẓā Ḥakīmī, Tehrān: Bonyād-e Farhang-e Irān.
    9. Ibn Miskawayh, Abū ‘Alī Ahmad ibn Muhammad (1376), Tajārib al-Umam, ‘Alī Naqī Manzavī, Tehrān: Tūs.
    10. Ibn Nadīm, Muhammad ibn Isḥāq (1381), al-Fihrist, Muhammad Reẓā Tajaddod, Tehrān: Asātīr.
    11. Aḥmadvand, Fātemeh (1392), Ta’thīr-e ‘Avāmel-e Joghrāfiyā’ī bar Vaz‘iyat-e Eghtesādī va Sīyāsī-ye Khūzestān: az Fath-e Islāmī tā Pāyān-e Āl-e Būyeh (448-14 Q), Resāleh barāye Daryaft-e Daraje-ye Doktorī, Dāneshkade-ye Elhīyāt Dāneshgāh-e Tehrān.
    12. Eqtedārī, Ahmad (1353), Diyār-e Shahriyārān, Tehrān: Anjoman-e Āsār-e Mellī.
    13. Eqtedārī, Ahmad (1375), Khūzestān va Kohgīlūye va Mamasanī, Tehrān: Mo’assese-ye Farhangī-ye Āyāt.
    14. Emām-e Shūshtarī, Muhammad‘Alī (1331), Tārīkh-e Joghrāfiyā-ye Khūzestān, Tehrān: Anjoman-e Āsār-e Mellī.
    15. Emām-e Shūshtarī, Muhammad‘Alī (1379), Tārīkh-e Khūzestān, Tehrān: Anjoman-e Āsār va Mafākher-e Farhangī.
    16. Bahrānīpūr, ‘Alī va Kāẓemī, Sajjad (1394), “Dalāyel Barāmadan va Zawāl-e Shahrhā-ye Masir-e Rudkhāneh-ye Kārūn dar Khūzestān Qorūn-e 3-4 Q”, Motāle‘āt-e Tārīkh-e Farhangī, Sh. 26, pp. 1-28.
    17. Bilādhurī, Ahmad ibn Yaḥyā (1337), Futūḥ al-Buldān, Muhammad Tawakol, Tehrān: Nashr-e Noqreh.
    18. Beit Hardān, Elhām (1393), Barrasi-ye Owzā‘-e Sīyāsī va Ejtemā‘ī-ye Khūzestān Zamān-e Āl-e Būyeh, Pāyān-Nāmeh barāye Daryaft-e Daraje-ye Kārsnāsi-ye Arshad, Gorooh-e Tārīkh Dāneshgāh-e Lorestān.
    19. Jarfādeqānī, Abū al-Sharaf Nāṣeh ibn Zafar (1374), Tarjome-ye Tārīkh-e Yamīnī, Taḥqīq: Ja‘far Sha‘ār, Tehrān: ‘Elmi va Farhangī.
    20. Jazāyerī Shūshtarī (1348), Ketāb-e Tazkereh-ye Shūshtar, Tehrān: Ketābkhāneh-ye Ṣadr.
    21. Hojjatī, Sādeq (1393), Tārīkh, Farhang va Tamaddon-e Irān dar ‘Asr-e Āl-e Būyeh, Tehrān: Pārseh.
    22. Ḥaqīqat, ‘Abdol-Rafī‘ (1398), Dāneshmandān-e Irānī az Kohan-tarīn Zamān-e Tārīkhī tā Pāyān-e Dowre-ye Qājār, Tehrān: Kumesh.
    23. Khodrī Gharībvand, Muhammad (1399), Owzā‘-e Eghtesādī va Farhangī-ye Īyālat-e Khūzestān dar Dowre-ye Eslāmī tā Qorūn-e 8 H.Q., Pāyān-Nāmeh barāye Daryaft-e Daraje-ye Kārsnāsi-ye Arshad, Gorooh-e Tārīkh Dāneshgāh-e Zanjān.
    24. Dīnvarī, Abū Ḥanīfe (1371), Akhbār al-Ṭiwāl, Maḥmūd Mahdavī Dāmghānī, Tehrān: Nashr-e Nī.
    25. Siyāhpur, Keshvārd (1389), “Naqsh-e Sīyāsī, Nezāmī Kordān Fārs va Khūzestān dar Dowre-ye Futūḥ-e Eslāmī”, Tārīkh-e Irān, Sh. 5, pp. 97-116.
    26. Ẓiyā’pūr, Jalīl (bi-tā), Mād-hā va Bonyāngozārī-ye Nokhostīn-e Shāhanshāhī dar Gharb-e Felāt-e Irān, Tehrān: Anjoman-e Āsār-e Mellī.
    27. ‘Abbādī, ‘Abdolvāhed (1388), “Banāder-e Khūzestān dar Qorūn-e 3 va 4 H.Q.”, Roshd-e Āmūzesh-e Tārīkh, Sh. 35, pp. 36-41.
    28. ‘Aṭā’ī, Mortezā; Nīstānī, Javad; Mūsavī Gohar, Mahdī; Mūsavī Ḥājī, Rasoul (1393), “Rostebād-e Khūzestān va Rostebād-e ‘Irāq, Barrasi-ye Joghrāfiyā-ye Tārīkhī-e Jāy-e Nāmhā-ye Mosāveh”, Tārīkh-e Farhang va Tamaddon-e Eslāmī, Sh. 6, pp. 113-130.
    29. Fasā’ī, Hasan ibn Hasan (1382), Fārsnāmeh-ye Nāserī, Taṣḥīḥ-e Manṣūr Rastgār Fasā’ī, Tehrān: Amīrkabīr.
    30. Qazvīnī, Zakariyā ibn Muhammad (1373), Āsār al-Buldān va Akhbār al-‘Ibād, Jahāngīr Mīrzā Qājār, Tehrān: Amīrkabīr.
    31. Qaftī, Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Yūsuf (1347), Tārīkh al-Ḥukamā’ Qaftī, beh Koshesh-e Behin Dārā’ī, Tehrān: Dāneshgāh-e Tehrān.
    32. Qomī, ‘Abbās (1350), Mashāhīr-e Dāneshmandān-e Islām (al-Kuny va al-Alqāb), Tarjome-ye Muhammad Bāqer Kamreh-’ī va Dīgarān, Tehrān: Eslāmīyeh.
    33. Kasravī, Ahmad (1353), Shahriyārān-e Gomnām, Tehrān: Amīrkabīr.
    34. Gardīzī, Abū Sa‘īd ‘Abdolḥay ibn Ḍaḥḥāk (1363), Zayn al-Akhbār, Taṣḥīḥ-e ‘Abdolḥay Ḥabībī, Tehrān: Donyā-ye Ketāb.
    35. Līmūchī Delī, Na‘īm (1398), Jādeh-hā va Mobādālāt-e Khūzestān (Sadeh-ye 1 tā 7 H.Q.), Pāyān-Nāmeh barāye Daryaft-e Daraje-ye Kārsnāsi-ye Arshad, Gorooh-e Tārīkh Dāneshgāh-e Shahīd Beheshtī.
    36. Madelong, Wilfrid (1372), “Nazargāh-e Kalām-e Ismā‘īlīyeh”, Tarjome-ye ‘Alī-Aṣghar Shīrī, Keyhān Andīsheh, Sh. 49, pp. 97-105.
    37. Māwardī, Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Muhammad (1383), Āyīn-e Ḥokmrānī, Ḥoseyn Sāberī, Tehrān: ‘Elmi va Farhangī.
    38. Mas‘ūdī, Abū al-Ḥasan ‘Alī (1374), Murawwij al-Dhahab va Ma‘ādin al-Jawhar, Abū al-Qāsem Pāyandeh, Tehrān: ‘Elmi va Farhangī.
    39. Muqaddasī, Abū ‘Abdallāh (1361), Aḥsan al-Taqāsīm fī Ma‘rifat al-‘Iqālīm, ‘Alī Naqī Manzavī, Tehrān: Sherkat-e Moallefān va Motarjemān.
    40. Moddat Līdā, Pāpī, Sajjad (1400), “Barrasi-ye ‘Avāmel-e Roshd va Gostaresh-e Maktab-e Kalāmī-ye Mo‘tazeleh dar Khūzestān (Sadeh-ye 2 tā 4 H.Q.)”, Pazhūshnāmeh-ye Tārīkh-hā-ye Mahallī-ye Irān, Sh. 1, pp. 11-26.
    41. Al-Najāshī, Abī al-‘Abbās Ahmad ibn ‘Alī (bi-tā), Rijāl al-Najāshī, Taḥqīq: Seyyed Mūsā Shabīrī al-Zanjānī, bi-jā: Mo’assese al-Nashr al-Islāmī.
    42. Yāqūt Hamawī, Yāqūt ibn ‘Abdallāh (1380), Ma‘jam al-Buldān, ‘Alī Naqī Manzavī, Tehrān: Sāzmān-e Mīrās-e Farhangī.

    Manābe‘ ‘Arabī (Arabic Sources)

    1. Ibn Ḥawqal, Abū al-Qāsem Muhammad (1938), Ṣūrat al-Arḍ, Bayrūt: Dār Ṣāder.
    2. Ibn Faqīh, Ahmad ibn Muhammad (1416 H.), al-Buldān, Taṣḥīḥ: Yūsuf al-Hādī, Bayrūt: ‘Ālem al-Kutub.
    3. Ibn Kathīr, Ismā‘īl ibn ‘Umar (1986), al-Bidāyah wa al-Nihāyah, Bayrūt: Dār al-Fikr.
    4. Abū Ḥayān al-Tawḥīdī, ‘Alī ibn Muhammad (1992), Akhlāq al-Wuzarā’, Taṣḥīḥ: Muhammad ibn Tawīt al-Tanjī, Bayrūt: Dār Ṣāder.
    5. Taṭlī, Binyāmīn ibn Yūnah (2002), Riḥlat Binyāmīn al-Taṭlī, T‘ārīb: Ezra Ḥaddād, Abū Ẓabī: al-Majma‘ al-Thaqāfī.
    6. Al-Ṣāḥib ibn ‘Abbād, Ismā‘īl (bi-tā), Rasā’el al-Ṣāḥib ibn ‘Abbād, Taṣḥīḥ: Shawqī Ẓayf va ‘Abd al-Wahhāb ‘Azzām, bi-jā: Dār al-Fikr al-‘Arabī.
    7. Yāqūt Hamawī, Yāqūt ibn ‘Abdallāh (1995), Ma‘jam al-Buldān, Bayrūt: Dār Ṣāder.