تکثر عقیدتی حروفیان و واکنش شیعیان به عقاید حروفیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام

چکیده

با گسترش جنبش حروفیه این تصور در جهان اسلام گسترش یافت که بیشتر پیروان فضل الله حروفی، شیعه مذهب هستند. ذکر اسامی امامان شیعه در آثار فضل الله حروفی و عماد الدین نسیمی و اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی از اشتراکات عقیدتی حروفیه و شیعیان را از نشانه های بارز شیعه بودن حروفیه ذکر می کردند. هر چند در بین پیروان حروفیه فرق دیگر مانند اهل سنت نیز وجود داشتند. اما تعدادی از شیعیان نیز به این گروه پیوسته بودند. با آشکار شدن عقاید غلوآمیز و الحادی فضل الله حروفی سبب شد بسیاری از شیعیان در شهرها توبه کرده از حروفیه جدا شوند، علمای شیعه در واکنش به شیعه بودن حروفیان آنان را شیاطین نامیده و شیعه بودن آنان را رد نمودند. بررسی تکثر عقیدتی حروفیه و انتساب  تشیع به حروفیه و واکنش شیعیان به این انتساب موضوع بحث این مقاله است که به شیوه تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی و پژوهش های معاصر به تبیین آن پرداخته و در نتیجه گیری نشان داده شده است که پیروان حروفیه از فرق و مذاهب مختلف بوده و شیعیان با درک تفکرات الحادی فضل الله حروفی راه خود را از پیروان فضل جدا ساخته به مخالفت با آنان پرداختند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Ideological Plurality of the Hurufis and the Reaction of the Shiites to the Hurufism Beliefs

نویسندگان [English]

  • Vali Dinparast 1
  • Babak Farzam 2
1 Asoosait history of Tabriz University
2 Master Of Iran Islamic hıstory
چکیده [English]

The Ideological Plurality of the Hurufis and the Reaction of the Shiites to the Hurufism Beliefs
Abstract
 With the spread of the Hurufism movement, the idea spread in the Islamic world that most of the followers of Fazlallah Hurufi were Shiites. Mentioning the names of Shiite imams in the works of Fazlallah Hurufi and Imadaddin Nasimi and believing in Mahdism and the appearance of a savior were considered to be clear signs of the Hurufism being Shiites. Although there were other sects among the Hurufism followers, such as Sunnis. However, a number of Shiites had also joined this group. With the revelation of Fazlallah Hurufi's exaggerated and atheistic beliefs, many Shiites in the cities repented and separated from the Hurufism. In regard to Hurufis as shiites, Shiite scholars called them devils and rejected their Shiiteness.
 The study of the ideological pluralism of the Hurufism and the attribution of Shiism to the Hurufism and the Shiites reaction to this attribution is the subject of this article, which is explained analytically and with reference to historical sources and contemporary research.
 In conclusion this research shows that the followers of the Hurufism were from different sects and schools, and the Shiites, understanding the atheistic thoughts of Fazlallah Hurufi, separated themselves from the followers of Fazl and opposed them.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hurufism
  • Iran
  • Shiites
  • Sunnis
  • Shiite scholars
دوره 2، شماره 1
بهار و تابستان
فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 17 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1403
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404