نقش فرهنگ و رسانه‌های نوین در جنگ ترکیبی در عصر پسا حقیقت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه علوم سیاسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار علوم ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

مفهوم جنگ ترکیبی از جنگ جهانی دوم توسط اندیشمندان علوم سیاسی و ارتباطات همواره استفاده شده و با تغییر ابزارهای جنگی و ارتباطی دچار تغییر و تحول شده است. منظور از این مفهوم در جنگ جهانی دوم، ترکیب نیروی دریایی، زمینی و هوایی بوده است. امروزه در دنیایی رسانه‌ای شده و جهانی شده، میدان نبردها و درگیری‌ها به دلیل ظهور ابزارهای ارتباطی و جنگی جدید عوض شده است. بخش عمده درگیری‌ها در فضای رسانه‌ای و در دنیای مجازی در قالب تهاجم فرهنگی توسط ابزارهایی با عنوان رسانه‌های نوین صورت می‌گیرد. جنگ ترکیبی با ظهور و توسعه رسانه‌های نوین در عصر پسا حقیقت روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین، این مقاله در چهارچوب «نظریه صدا» به روش مطالعه اسنادی و با هدف بررسی جایگاه فرهنگ و رسانه‌های جدید در جنگ هیبریدی تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که فرهنگ و رسانه‌های جدید در جنگ هیبریدی در عصر پسا حقیقت چه نقشی ایفا می‌کنند و رسانه‌های جدید چگونه حقیقت را برساخته می‌کنند؟ یافته-های تحقیق حاکی از این است که ظهور دوره‌ای تحت عنوان پسا حقیقت با استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی متعدد و تولید و ارائه روایت‌های متعدد و متنوع در بستر فرهنگ، نه تنها مرجعیت فرهنگ ملی و بومی و رسانه‌های رسمی را از بین برده، بلکه شرایط اجرای جنگ‌های هیبریدی را آسان‌تر کرده و زمینه را برای مداخله و تهاجم فرهنگی فراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Culture and New Media in Hybrid Warfare in the Post-Truth Era

نویسندگان [English]

  • Javad Alipoor 1
  • Hatef Pourrashidi 2
1 Department of Political Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
چکیده [English]

The concept of hybrid warfare has been used since the Second World War by the scholars of political science and communication. This concept has developed by changing the tools of war and communication. While his concept meant the combination of naval, land, and air forces in World War II, today the battlefields and conflicts have changed due to the appearance of new communicating and fighting tools in a mediated and globalized world. Most conflicts in the media and virtual space are forced by tools called new media. Thus, hybrid warfare is becoming more complex with the emergence and development of new media in the post-truth era. Therefore, in the framework of the sound theory and using the documentary method with the aim of investigating the role of culture and new media in hybrid warfare, this article tries to answer this question that what is the role of culture and new media in the hybrid warfare in the post-truth era and how do the new media manipulate and reconstruct the truth? The findings indicate that the emergence of a post-truth era by using multiple information tools and producing and presenting multiple and diverse narratives in the cultural contexts, not only has degraded the authority of the national and local culture and the official media, but also made easier implementing hybrid warfare and it has provided the ground for cultural interventions and ambush.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New Media
  • Hybrid Warfare
  • Post-truth Era
  • Sound Theory
  • Soft War
  • Iranian Culture

   

 

This is an open access article distributed under the following Creative Commons license: Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)

  •  

    فارسی

    • قاسمی، فرهاد؛ اسماعیلی­فرزین، ایرج (1396). «جنگ هیبریدی در سیستم بین المللی پیچیده – آشوبی»، مدیریت نظامی، ش 5، 52 –
    • قربی، سیدمحمدجواد (1396). «خصلت‌های جنگ نرم در عصر نوین»، سیاست پژوهی، ۴ (6)، 169-195.
    • مبینی­دهکردی، علی و همکاران (1399). «الگوی راهبردی نظام نوآوری فناورانه دفاعی در جنگ ترکیبی»، مطالعات دفاعی استراتژیک، ش 8، 23 –
    • مرادحاصلی­خامنه، اعظم (1379). «احیاء کاپیتولاسیون در سال 1343 و موضع‌گیری امام خمینی (ره)»، فصلنامه حضور، ش 31.

     

    لاتین

    • Askarani, M. R. (2024). The transformation of educational components in the Seljuk period and the renaissance of culture in the Ilkhanid era. Iranian History of Culture1(1), 87-110. [In Persian].
    • Blout, Emily (2023). Media and Power in modern Iran: Mass Communication, Ideology, and the State, Washington: I.B. Tauris.
    • Blumler, Jay (2015). ‘Core Theories of Political Communication: Foundational and Freshly Minted’, Communication Theory, 25, 426–438.
    • Bond, Margaret (2007). Hybrid War: A New Paradigm for Stability Operations in Failing States, USAWC Strategy Research Project, U.S. Army War College.
    • Corner, Jay (2017). ‘Fake News, Post-Truth and Media-Political Change’, Media, Culture & Society, 39 (7), 1100-1107.
    • Cosentino, Gabriele (2020). Media and the Post-Truth World Order; The Global Dynamics of Disinformation, Switzerland: Palgrave Pivot.
    • Delal, Özlem (2022). ‘What the Post-Truth Era Means: A Short Glimpse’, in Recep Yılmaz, Bozkurt Koç: Narrative Theory and Therapy in the Post-Truth Era, Information Science Reference. DOI: 10.4018/978-1-7998-9251-9.
    • Douai, Aziz (2019). Global and Arab Media in the Post-truth Era: Globalization, Authoritarianism and Fake News, Dossier: Social Movements, Digital Transformations and Changes in the Mediterranean Region.
    • Ebrahimihesari, M. and Golshani, S. A. (2024). Reflecting the importance of fire therapy in ancient Iran (centered on Zoroastrian texts). Iranian History of Culture1(2), 175-187. [In Persian].
    • Giraud, Eva (2023). ‘New Media Theory’, Oxford Bibliography.
    • Grachev M. N., Evstifyev R. V. (2020). ‘The Concept of “Destruction of Truth” in the Context of a Digital Society (Analytical Review)’, The Contours of Global Transformations: Politics, Economics, Law. Vol. 13 (2). 229-248.
    • Harsin, J. (2015). ‘Regimes of post truth, post politics, and attention economies’, Communication, Culture & Critique, 8 (2), 327–333.
    • Holman, EA; Garfin, DR; Silver, RC. (2024). ‘It matters what you see: Graphic media images of war and terror may amplify distress’, Proc Natl Acad Sci USA., 121 (29).
    • Horn, Bernd (2016). ‘On Hybrid Warfare’, The Ministry of National Defense of Canada.
    • Ischinger, W. (2015). Munich Security Report 2015: Collapsing Order, Reluctant Guardians? Munich Security Conference Report.
    • Karna, Hrvoje; Jurko, Darija; Jerončić-Grba, Boško (2020). ‘Hybrid war (fare) in the digital media under the national domain of the Republic of Croatia: a systematic review’, Strategos, 4 (2), 7-37.
    • Lewandowsky, Stephan; Ecker, Ullrich K.H.; Cook, John (2017). ‘Beyond Misinformation: Understanding and Coping with the “Post-Truth” Era’, Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6 (4), 353–369.
    • Murray, Williamson; Mansoor, Peter R. (2012). Hybrid Warfare Fighting Complex Opponents from the Ancient World to the Present, Cambridge: Cambridge University Press.
    • Nissen, Elkjer Thomas (2016). ‘Social Media's Role in Hybrid Strategies’, Nato Strategic Communications Center of Excellence.
    • Nye, J. S., Jr. (2019). ‘Soft Power and Public Diplomacy Revisited’, The Hague Journal of Diplomacy, 14 (1-2), 7-20.
    • Piri, M. (2024). The expansion of Western cultural influence in the Qajar period with the establishment of religious missionary schools in Iran. Iranian History of Culture1(1), 1-21. [In Persian].
    • Oxford English Dictionary (2021). Oxford: Oxford University Press.
    • Qureshi, Waseem Ahmad (2020). ‘The Rise of Hybrid Warfare’, Notre Dame Journal of International & Comparative Law, Vol. 10 (2), 174-205.
    • Sadeghi, S.M. Mirmohammad; Hajimineh, Rahmat (2019). “The Role of Iran’s ‘Soft Power’ in Confronting Iranophobia”, MGIMO Review of International Relations, 4 (67), 216-238.
    • Salgado, S. (2018). ‘Online media impact on politics: Views on post-truth politics and post- postmodernism’, International Journal of Media & Cultural Politics, 14 (3), 317–331.
    • Samuel, Annie Tracy (2013). Viewpoint Iran: The Past and Present of the U.S.-Iran standoff, Current Events of Historical Perspective. https://origins.osu.edu/article/viewpoint-iran-past-and-present-us-iran-standoff
    • Schlesinger, P. (2017). ‘Book review of John Nerone: the media and public life: a history’, Media, Culture & Society, 39 (4), 603-606.
    • Siman, Bernard (2022). Hybrid Warfare Is Not Synonymous with Cyber: The Threat of Influence Operations, Security Policy Brief, EGMONT Royal Institute for International Relations, No 155.
    • Svetoka, Sanda (2016). ‘Social media as a Tool of Hybrid warfare’, NATO Strategic Communications Centre of Excellence.
    • Treverton, Gregory et al (2018). Addressing Hybrid Threats 45, Swedish Defense University.
    • Warrich, Ur Rehman, Haseeb; et al (2021). ‘Media as an Instrument of Hybrid Warfare: A Case Study of Pakistan’, Global Mass Communication Review, VI (I), 12-27.
    • Yanchenko, Kostiantyn; et al (2024). Repressed Opposition Media” or “Tools of Hybrid Warfare”? Negotiating the Boundaries of Legitimate Journalism in Ukraine Prior to Russia’s Full-Scale Invasion, The International Journal of Press/Politics, 29(2), 351– 370.
دوره 2، شماره 1
بهار و تابستان
فروردین 1404
صفحه 15-30
  • تاریخ دریافت: 13 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404