Mourning Rituals of the Safavid Period: A Comparative Study of Text and Image

Document Type : Research Paper I Open Access I Released under (CC BY-NC 4.0) license

Author

University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

Abstract

The reaction to the event of death in the circle of relatives and close people, and sometimes in a circle beyond that (appropriate to the social status of the deceased), has been manifested throughout history with specific customs and traditions. Part of this reaction was related to the inner feelings of individuals and another part was related to the beliefs and traditions of the local community. Contemporary with the Safavid era, mourning rituals and traditions were also crystallized under the influence of these two factors. Understanding these traditions is of great importance because some of them continue in the mourning rituals of Imam Hussein (AS) in the contemporary era. Part of these rituals has been reflected in historical and historiographical sources of the Safavid era and a significant part in reports related to foreign observers. However, during this same period, a major part of these rituals has been depicted with the help of the art of painting.
The present study has sought to identify these traditions by studying the mourning rituals of the Safavid period based on written sources and matching them with visual sources. The results of the study show that the mourning of Iranians during the Safavid era was accompanied by traditions and rituals such as: crying and shouting, okhshama, bash achmaq, hair pulling, wearing black, wearing blue, half-naked, beating the chest, carrying the flag, playing drums and trumpets, reeds, cymbals and tambourines, piercing the nose and truncheons, pulling teeth,

Keywords

Main Subjects


   

 

This is an open access article distributed under the following Creative Commons license: Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)

 
کتب فارسی
افوشته‌ای نطنزی، محمود بن هدایت الله (1373)، نقاوه الآثار فی ذکر الاخیار، تصحیح: احسان اشراقی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
اولئاریوس، آدام (1363)، سفرنامه آدام الئاریوس بخش ایران، ترجمه: احمد بهپور، ج1، تهران: سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار .
آژند، یعقوب (1384)، مکاتب نگارگری تبریز و قزوین-مشهد، تهران: فرهنگستان هنر.
پرغو، محمد علی، صدیقه غلامزاده (1394) «عزاداری محرم در عهد صفوی، یک بررسی آسیب شناختی»، تاریخ اسلام، سال 16، شماره 3، صص 69-35.
تاورنیه، ژان باتیست (1382). سفرنامۀ تاورنیه، ترجمۀ حمید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
ترکمان، اسکندر بیگ (1387). تاریخ عالم آرای عباسی، ج1، 2، تصحیح ایرج افشار، تهران: امیر کبیر.
تکتاندرفن، دریابل ژرژ (1351)، ایترپرسیکوم، ترجمه: محمود تفضلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
 جملی کارری، جووانی فرانچسکو (1383). سفرنامۀ کارری، ترجمه عباس نخجوانی، عبدالعلی کارنگ، تهران: علمی و فرهنگی.
جنابدی، میرزا بیگ (1378)، روضه الصفویه، تصحیح: غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
حشری، ملا محمد امین (1371). روضه اطهار، تصحیح عزیز دولت آبادی، تبریز: ستوده.
خامنایی، مهسا. دکتر محمد خزایی. تحلیل ساختار بصری در سه اثر منتخب با موضوع مشترک سوگ در دوره‌های ایلخانی، تیموری و اوایل صفوی، فصلنامه نگره، شماره 15 تابستان 1389،صص69-81.
دلاواله، پیترو (1384). سفرنامۀ پیترو دلاواله، ترجمۀ شعاع‎الدین شفا، تهران: علمی و فرهنگی.
شاردن (1345). سیاحتنامۀ شاردن، ج7، ترجمۀ محمد عباسی، تهران:  امیرکبیر.
شاردن (1372)، سفرنامه شاردن، ترجمه: اقبال یغمایی ، ج3، تهران: توس.
صفاکیش، حمیدرضا (1388). «آیین سوگواری در روزگار صفوی با توجه به سفرنامه‌های سیاحان»، پژوهشنامه تاریخ، سال4، شماره 16.
فیگوئروا، دن گارسیا د سیلوا (1363). سفرنامۀ فیگوئروا، ترجمۀ غلامرضا سیمعی، تهران: نشر نو.
کاتف، فدت آفاناس‎یویچ (2536). سفرنامه کاتف، ترجمۀ محمد صادق همایونفرد، ویرایش عبدالعلی سیاوشی، تهران: کتابخانۀ ملی.
کرمانی، ملا محمد مؤمن (1384)، صحیفه الارشاد، تصحیح: محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تهران: علم.
کمپفر، انگلبرت (1363). سفرنامۀ کپفر، ترجمۀ کیکاوس جهانداری، تهران: خوارزمی.
مقاله
منشی ترکمان، اسکندر بیگ (1382). عالم آرای عباسی، ج2، مصحح: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
نصیری، محمد ابراهیم بن زین العابدین (1373)، دستور شهریاران، تصحیح: محمد نادر نصیری مقدم، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
واصفی، زین‏العابدین محمود (1349)، بدایع الوقایع، تصحیح: الکساندر بلدروف، ج1، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
واله داغستانی، علیقلی(1384)، تذکرۀ ریاض­الشعرا، ج 2، تصحیح: سید محسن ناجی نصرآبادی، تهران: اساطیر.
واله قزوینی اصفهانی، محمد یوسف (1382)، ایران در زمان شاه صفی و شاه عباس دوم، تصحیح: محمد رضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
کتب غیرفارسی
اولیا چلبی، محمد ظلی بن درویش (1314)، اولیا چلبی سیاحت نامه‏سی، استانبول: اقدام مطبعه‎سی.
شاه اسماعیل صفوی (1388)، کلیات دیوان شاه اسماعیل صفوی (خطائی)، تصحیح: میرزا رسول اسماعیل زاده دوزال، تهران: الهدی.
فضولی، ملا محمّد (1384)، دیوان اشعار ترکی فضولی، تصحیح: حسین محمد زاده صدیق، تبریز: اختر.
 
Canby, Sheila R. (2014). The Shahnama of Shah Tahmasp, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Çağman, Filiz; Zeren Tnındı (1979). Topkapı sarayı müzesi islam minyatürleri, tercüman: sanat ve kültür yayınları, İstanbul: Ali Rıza Bskan güzel sanatlar matbaası.
Shreve Simpson, Marianna (1998). Persian poetry, painting and patronage, New Haven and London: Yale University Press.
 
منابع اینترنتی
http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W649/data/W.649/sap/W649_000039_sap.jpg
http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W649/data/W.649/sap/W649_000030_sap.jpg
مقالات
امینی لاری، لیلا، سید مهدی خیراندیش (1392). «جلوه‎های نمادین رنگ در ادب عرفانی»، ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال 5، شماره 9، صص 42-7.
حسن‏لی، کاووس، لیلا احمدیان (1386). کارکرد رنگ در شاهنامۀ فردوسی (با تکیه بر سیاه و سفید)، ادب‎پژوهی، شماره 2، صص 165-143.
حسینی کازرونی، سید احمد، افسانه سراجی (1393). «نگرش تعلیمی-اخلاقی شاعران به رنگ سیاه تا پایان سبک عراقی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال 6، شماره 23، صص 16-1.
عسگری، فاطمه، پرویز اقبالی (1392). «تجلی نمادهای رنگی در آیینۀ هنر اسلامی»، جلوۀ هنر، شماره 9، صص 62-43  .
مونسی سرخه، مریم، فریده طالب‎پور، مصطفی گودرزی (1389). «نوع لباس و نماد رنگ در عرفان اسلامی»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 44، صص 14-5.
Volume 1, Issue 2
Autumn & Winter
August 2024
Pages 55-67
  • Receive Date: 14 July 2024
  • Revise Date: 31 July 2024
  • Accept Date: 31 August 2024
  • Publish Date: 22 September 2024