کتب فارسی
افوشتهای نطنزی، محمود بن هدایت الله (1373)، نقاوه الآثار فی ذکر الاخیار، تصحیح: احسان اشراقی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
اولئاریوس، آدام (1363)، سفرنامه آدام الئاریوس بخش ایران، ترجمه: احمد بهپور، ج1، تهران: سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار .
آژند، یعقوب (1384)، مکاتب نگارگری تبریز و قزوین-مشهد، تهران: فرهنگستان هنر.
پرغو، محمد علی، صدیقه غلامزاده (1394) «عزاداری محرم در عهد صفوی، یک بررسی آسیب شناختی»، تاریخ اسلام، سال 16، شماره 3، صص 69-35.
تاورنیه، ژان باتیست (1382). سفرنامۀ تاورنیه، ترجمۀ حمید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
ترکمان، اسکندر بیگ (1387). تاریخ عالم آرای عباسی، ج1، 2، تصحیح ایرج افشار، تهران: امیر کبیر.
تکتاندرفن، دریابل ژرژ (1351)، ایترپرسیکوم، ترجمه: محمود تفضلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
جملی کارری، جووانی فرانچسکو (1383). سفرنامۀ کارری، ترجمه عباس نخجوانی، عبدالعلی کارنگ، تهران: علمی و فرهنگی.
جنابدی، میرزا بیگ (1378)، روضه الصفویه، تصحیح: غلامرضا طباطبایی مجد، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
حشری، ملا محمد امین (1371). روضه اطهار، تصحیح عزیز دولت آبادی، تبریز: ستوده.
خامنایی، مهسا. دکتر محمد خزایی. تحلیل ساختار بصری در سه اثر منتخب با موضوع مشترک سوگ در دورههای ایلخانی، تیموری و اوایل صفوی، فصلنامه نگره، شماره 15 تابستان 1389،صص69-81.
دلاواله، پیترو (1384). سفرنامۀ پیترو دلاواله، ترجمۀ شعاعالدین شفا، تهران: علمی و فرهنگی.
شاردن (1345). سیاحتنامۀ شاردن، ج7، ترجمۀ محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
شاردن (1372)، سفرنامه شاردن، ترجمه: اقبال یغمایی ، ج3، تهران: توس.
صفاکیش، حمیدرضا (1388). «آیین سوگواری در روزگار صفوی با توجه به سفرنامههای سیاحان»، پژوهشنامه تاریخ، سال4، شماره 16.
فیگوئروا، دن گارسیا د سیلوا (1363). سفرنامۀ فیگوئروا، ترجمۀ غلامرضا سیمعی، تهران: نشر نو.
کاتف، فدت آفاناسیویچ (2536). سفرنامه کاتف، ترجمۀ محمد صادق همایونفرد، ویرایش عبدالعلی سیاوشی، تهران: کتابخانۀ ملی.
کرمانی، ملا محمد مؤمن (1384)، صحیفه الارشاد، تصحیح: محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تهران: علم.
کمپفر، انگلبرت (1363). سفرنامۀ کپفر، ترجمۀ کیکاوس جهانداری، تهران: خوارزمی.
مقاله
منشی ترکمان، اسکندر بیگ (1382). عالم آرای عباسی، ج2، مصحح: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
نصیری، محمد ابراهیم بن زین العابدین (1373)، دستور شهریاران، تصحیح: محمد نادر نصیری مقدم، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
واصفی، زینالعابدین محمود (1349)، بدایع الوقایع، تصحیح: الکساندر بلدروف، ج1، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
واله داغستانی، علیقلی(1384)، تذکرۀ ریاضالشعرا، ج 2، تصحیح: سید محسن ناجی نصرآبادی، تهران: اساطیر.
واله قزوینی اصفهانی، محمد یوسف (1382)، ایران در زمان شاه صفی و شاه عباس دوم، تصحیح: محمد رضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
کتب غیرفارسی
اولیا چلبی، محمد ظلی بن درویش (1314)، اولیا چلبی سیاحت نامهسی، استانبول: اقدام مطبعهسی.
شاه اسماعیل صفوی (1388)، کلیات دیوان شاه اسماعیل صفوی (خطائی)، تصحیح: میرزا رسول اسماعیل زاده دوزال، تهران: الهدی.
فضولی، ملا محمّد (1384)، دیوان اشعار ترکی فضولی، تصحیح: حسین محمد زاده صدیق، تبریز: اختر.
Canby, Sheila R. (2014). The Shahnama of Shah Tahmasp, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Çağman, Filiz; Zeren Tnındı (1979). Topkapı sarayı müzesi islam minyatürleri, tercüman: sanat ve kültür yayınları, İstanbul: Ali Rıza Bskan güzel sanatlar matbaası.
Shreve Simpson, Marianna (1998). Persian poetry, painting and patronage, New Haven and London: Yale University Press.
منابع اینترنتی
http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W649/data/W.649/sap/W649_000039_sap.jpg
http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W649/data/W.649/sap/W649_000030_sap.jpg
مقالات
امینی لاری، لیلا، سید مهدی خیراندیش (1392). «جلوههای نمادین رنگ در ادب عرفانی»، ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال 5، شماره 9، صص 42-7.
حسنلی، کاووس، لیلا احمدیان (1386). کارکرد رنگ در شاهنامۀ فردوسی (با تکیه بر سیاه و سفید)، ادبپژوهی، شماره 2، صص 165-143.
حسینی کازرونی، سید احمد، افسانه سراجی (1393). «نگرش تعلیمی-اخلاقی شاعران به رنگ سیاه تا پایان سبک عراقی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال 6، شماره 23، صص 16-1.
عسگری، فاطمه، پرویز اقبالی (1392). «تجلی نمادهای رنگی در آیینۀ هنر اسلامی»، جلوۀ هنر، شماره 9، صص 62-43 .
مونسی سرخه، مریم، فریده طالبپور، مصطفی گودرزی (1389). «نوع لباس و نماد رنگ در عرفان اسلامی»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 44، صص 14-5.