The Arts role in power and renown revelation of Timurids

Document Type : Research Paper I Open Access I Released under (CC BY-NC 4.0) license

Author

Associate Professor, University of Tabriz, Tabriz, Iran

Abstract

Arts kinds flourished One in Timurids period and istablished of artistic styles in Harat.Timurid and sucessors collectd artists in their government’s center and they used for yourself aims. Timurids Kings supported from artists for aquirable famous and to show government’s greatness and power or to gain religious legality and they collected in their government’s center. Artists serviced to scientists and their scientific and literary writings writed with beautiful writing. One of the important evolutions in Timurids period was the prospering of all kinds of arts and emerging of artistic styles in Harat. Artistic evolutions in this period were the result of government’s close connection with artists and their financial and spiritual supports.Timurids monarchs and princes and political men had been selecting their writers from amongst the best penmen and they had been helding artistic meetings

To study the reasons for support Timurids from artist for power revelation the parameters which caused Timurids governors and princes to support artists and what were the consequences of the connection between art and power, is the topic of this article which is dealt analytically and descriptively.

Keywords

Main Subjects


   

 

This is an open access article distributed under the following Creative Commons license: Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)

 
1- آژند، یعقوب، 1387، مکتب نگارگری هرات، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
2- ابن عربشاه، شهاب الدین احمد، 1386، زندگی شگفت آور تیمور، ترجمه محمد علی نجاتی،تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
3- اصفهانی، میرزا حبیب، 1396، تذکره خط وخطاطان، به انضمام کمال الملک، ترجمه رحیم چاووشی اکبری، تهران، کتابخانه مستوفی.
4- حافظ ابرو، عبدالله بن لطف الله، 1380، زبده التواریخ، ج1و2، به تصحیح سید کمال سید جوادی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5- خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین، 1380، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر، با مقدمه جلال الدین همائی، جلد3، تهران، انتشارات خیام.
6- جامی، عبدالرحمن، 1380، مرقع نی نامه جامی، به تصحیح مظفر بختیار، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
7- راقم سمرقندی، میر سید شریف، 1380، تاریخ راقم، به تصحیح منوچهر ستوده، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
8- رسولی، احسان؛ اعتصام، ایرج و متین، مهرداد، 1399، «سبک و تزئین معماری بناهای دوره تیموریان»، مطالعات هنر اسلامی، سال شانزدهم، شماره 37، صص1-18.
9- رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم، 1345، تاریخ خط و خطاطان، تهران، امیر کبیر.
10- سمرقندی، عبدالرزاق، 1383، مطلع سعدین مجمع بحرین، ج3، به تصحیح عبدالحسین نوائی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
11- شایسته‌فر، مهناز، 1384، عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان، تهران، انتشارات هنر.
12- شایسته‌فر، مهناز و سدره نشین، فاطمه، 1392، تطبیق نقوش تزئینی معماری دوره تیموری در آثار کمال الدین بهزاد با تاکید بر نکاره گدایی بر در مسجد، نگره، شماره 25، صص 19-38
13- شامی، نظام الدین، 1363، ظفرنامه تیموری، به تصحیح پناهی سمنانی، تهران، انشارات بامداد.
14- صالحی کیا، مریم و شاطری، میترا، 1398، «نمود تزئینات معماری تیموری در نگاره‌های شاهنامه بایسنغری، نگره، شماره 50، صص 39-57.
15- کلاویخو، روی گنزالز، 1344، سفرنامه کلاویخو، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران، بنگاه نشر و ترجمه کتاب.
16- کاتب یزدی، احمد بن حسین، 1386، تاریخ جدید یزد، به کوشش ایرج افشار، تهران، امیرکبیر.
17- کنبای، شیلا، 1389، نگارگری ایرانی، ترجمه مهناز شایسته‌فر، تهران، انتشارات موسسه هنر.
18- واصفی، زین الدین محمود، 1349، بدایع الوقایع، تصحیح الکساندربلدوروف، تهران، انتشارات بنیادفرهنگ.
19- ویلبر، دونالد، گلمبک، لیزا، 1374، معماری تیموری در ایران و توران، ترجمه کرامت الله افسر، محمد یوسف کیانی، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
   20- هیلنبرد، رابرت، 1387، «جنبه‌های معماری تیموری در آسیای میانه»، ترجمه داورد طبایی، گلستان هنر، ش14، صص 65-82.
21- یزدی، شرف الدین علی، 1387، ظفرنامه، به کوشش سید سعید میر محمد صادق و عبدالحسن نوایی، جلد1، تهران، مرکز اسناد مجلس شورای ملی.
Volume 1, Issue 1 - Serial Number 1
Spring & Summer
March 2024
Pages 49-64
  • Receive Date: 28 January 2024
  • Revise Date: 17 February 2024
  • Accept Date: 26 February 2024
  • Publish Date: 20 March 2024